1. Hem
  2. Artiklar
  3. Vad är sökmotoroptimering (SEO)
  •  2020-06-25
  • Juri Salminen

Syftet med sökmotoroptimering, eller Search Engine Optimization (SEO) som det heter på engelska, är att strukturera sidorna och dess innehåll på ett sätt som gör att de ser mer relevanta ut i Google ögon när en besökare söker på termer som är relevanta för dina sidor.

Sökmotoroptimering handlar alltså om att försöka få dina sidor att ranka (placera sig) bättre i Googles sökresultat när en besökare söker efter något som du har. Ju högre upp dina sidor kommer i Googles resultatlista, desto större chans att besökaren klickar sig in på just din sida.

Om du vill satsa långsiktigt och seriöst på din webbshop eller skyltfönster, rekommenderar vi att du ägnar tid åt att skapa bra innehåll. Det kräver mest arbete, men lönar sig i längden och du riskerar inte att bli straffad av Google.

Vad utgör bra innehåll? I första hand handlar det om text som tydligt beskriver din produkt för besökaren. Ett tips är att beskriva produkten som om den inte hade någon produktbild. Det kan låta befängt eftersom alla artikelsidor på webbshopen har minst en bild, men dina besökare söker inte med bilder utan med text. Och detsamma gäller Google. Google förstår inte att produktbilden som klart och tydligt visar en svart damsko i skinn är just en svart damsko i skinn. Än mindre de enskilda detaljerna som är unika för just den här skon, ex. att den har en dragkedja av plast, att skinnet är mjukt och att sulan är av mjukt gummi.

Att det för dig är självklart att produkten är en svart damsko i skinn är alltså totalt obekant för Google om du inte uttryckligen skriver det. Även om du använder dig av egenskaper i eXcellence där du kryssar i olika attribut som gäller artikeln, så är det bra om du även beskriver dessa egenskaper.

Google indexerar alla text på din sida, så ju mer text, desto större sannolikhet att någon av dina sidor dyker upp i sökresultatet. Finns det ingen text att indexera, så finns det heller ingen chans att dyka upp i sökresultatet.

Ange en säljande text i metabeskrivningen

Det finns inga magiska trick för att få dina sidor att ranka bättre och även om det fortfarande går att fuska, så jobbar Google hårt för att försöka hitta och straffa sidor som fuskar. Det enda ”magiska” som fortfarande existerar idag och som bör användas är ”meta beskrivningar”, som är ett, för besökaren, dolt fält på sidan, men som Google läser. Syftet med detta fält är att ge en kort, säljande beskrivning av artikeln och Google visar ofta denna beskrivning i sökresultatet. 

En metabeskrivning bör inte vara längre än 150 tecken.

Läs mer om hur du lägger in metadata i eXcellence här: Sökmotoroptimering med hjälp av metadata.

Det finns även ett fält ”meta nyckelord”, men det är högst tveksamt om någon sökmotor bryr sig om detta fält längre och vår rekommendation är att helt strunta i detta fält. Fältet finns fortfarande i eXcellence, men kommer med stor sannolikhet tas bort framöver.

Men är det värt besväret och tiden att skriva alla dessa texter när många av dina konkurrenter har verkat i åratal och har massor med sidor med bra innehåll och rankar bra på många sökord? 

Om du vill satsa seriöst och långsiktigt på din Internetnärvaro är svaret ja. Vi rekommenderar att du hellre lägger ner mycket tid på ett fåtal artiklar istället för att ösa ut hela ditt artikelregister utan några beskrivningar alls.

Precis som de flesta av oss, så gillar även Google nyheter, så att kontinuerligt publicera nya artiklar med unika texter uppskattas både av oss besökare och Google och ju unikare innehåll desto bättre. 

Men självklart går det bra att publicera hela ditt artikelregister utan några beskrivningar alls. Det är inget fel med det och det går alldeles utmärkt att uppdatera artiklarna efter hand med både beskrivningar och nya bilder.