Här följer en snabbguide för hur du själv kan lösa enklare problem som kan uppstå i kassasystemet.
Det fungerar inte att surfa på internet eller komma åt mejl mm: Starta om internetutrustningen (modem, router och switch) genom att dra ut strömkabeln och vänta ca 1 min och sätt tillbaka den igen.
Internetutrustningen (modem, router, switch) kan vara av märke: Telia, Netgear, D-link, Zyxel, Thomson och är en liten fyrkantig box (med gröna blinkande lampor) som ni hittar antingen under disken eller på kontoret.
Om det står ’terminal stängd’ i displayen eller att terminalen inte fungerar som den ska:
- stäng ner kassaprogrammet
- dra strömsladden på undersidan av terminalen och sätt tillbaka den igen. Vänta tills terminalen har startat upp och det står ´terminal stängd’ i displayen.
- starta kassaprogrammet igen.
Kortköpet ser ut att ha gått igenom men ni får inte ut ett kvitto från eXcellence och försäljningen står kvar på skärmen:
- tryck på den röda knappen KORTHANT på kassatangentbordet (samma knapp som kortavslutet).
- välj rapport datum och fyll i aktuellt tidsintervall och välj detaljerad lista.
Utskriften kommer på kvittoskrivaren och ni kan direkt se om kundens köp har gått igenom. Om kortköpet har gått igenom men inte försäljningen i kassan så gör ni om försäljningen i kassan och väljer ett annat betalningsmedel ex. övrigt eller faktura.
Programmet har tappat kontakten med Cloud servern:
-kontrollera att ni har tillgång till internet genom att öppna webbläsaren (explorer, firefox, chrome) och skriv in en ex. www.google.se. Visas inte sidan, starta om internetutrustningen se punkt 1.
- gå in i lokalt läge genom att starta om kassaprogrammet och bocka i ’Lokal databas’ i inloggningsrutan. Har ni tillgång till internet kan ni använda kortterminalen som vanligt.
OBS VIKTIGT! I lokalt läge kan ni inte sälja/ta emot presentkort, tillgodo, handpenningar, påseenden eller ta ut en Z-rapport. Dagsavslut: Z-rapport får EJ göras i lokalt läge utan man får vänta till nästa dag. Kortavslut kan göras i lokalt läge.
- stäng ner program utan omstart av datorn Kassaprogrammet har fryst på skärmen och man kommer inte vidare:
- tryck Ctrl+Alt+delete och välj aktivitetshanteraren (eller högerklicka på aktivitetsfältet längst ner på skärmen).
- gå till fliken processer och markera excbutik.exe och välj avsluta processen (tidigare inslag har sparats så det är inget som försvinner).
- starta kassaprogrammet på nytt.
Felkod 2: Stäng ner kassaprogrammet och dra ut strömsladden ur kontrollenheten och sätt i den igen. När lampan blinkar orange starta upp kassaprogrammet.
Felkod 1: Kontrollera att strömsladden sitter i. Stäng ner kassaprogrammet och dra ut strömsladden ur kontrollenheten och sätt i den igen. När lampan blinkar orange starta upp kassaprogrammet.
Det händer inget när ni trycker på en tangent på kassatangentbordet:
- kontrollera så att L1 och1 lyser rött på kassatangentbordet. Lyser bara L1 tryck på ’NUMLOCK’ på det vanliga tangentbordet.
- kontrollera så att sladden sitter i ordentligt.
Om det fortfarande inte fungerar:
- starta om datorn.
Om ni behöver söka upp ett kvitto eller se mer detaljerad försäljning under dagen:
-gå in under fliken kassa och välj kassajournal. Där hittar ni funktioner som ’sök kvitto’, ’analys betalningssätt’ mm.
- Märk gärna upp internetutrustningen (router/modem/switch) så att personalen vet vad som är vad. Detta underlättar vid felsökning och spar tid.
- Lokalt läge: Kontrollera det lokala läget med jämna mellanrum genom att logga in och ex söka på en artikel.
- Starta om internetutrustningen och datorn 1 gång i månaden.
- Lämna meddelande med namn, butik, kassa och telefonnummer där vi kan nå er om vi inte svarar i telefon. Även om vi sitter upptagna så lyssnar vi av meddelanden och kan koppla upp oss till er direkt eller ringa upp vid akuta ärenden.
Flexicon 0171-41 45 00