1. Hem
  2. Artiklar
  3. Kassasystemet
  4. Allmänt
  5. Returhantering vid användning av bonuskuponger
  •  2021-04-19
  • Anders Kjellberg

Scenario 1 – kunden gör en retur på ett köp där bonus skapats och finns kvar

Kunden har gjort ett köp, där det skapats en bonuskupong:

Scanna streckkoden på kvittot, och returfunktionen visas:

I bilden ser man att det finns en tillgänglig bonus på 300:-. Kryssa i den artikeln som skall returneras:

Man ser då att 200:- kommer att minska tillgänglig bonus på kupong 40. Klick på 'Godkänn', och man får följande meddelande:

Det bokas av 200:- på kupong 40, och kunden får tillbaka hela beloppet på returen.

Scenario 2: man gör en retur på ett köp som haft bonus, som redan är utnyttjad

Scanna kvittot:

Kryssa i artikeln som skall returneras:

I detta fall finns ingen sparad bonus, så avdrag görs på köpet. Klicka på 'Godkänn'

Det görs avdrag på returbeloppet:

Så kunden erhåller återbetalning på varans pris minus tidigare avdragen bonus, i detta exemplet 900:-.