Dessa funktioner är aktuella fr.o.m version 2020.9.16 av eXcellence Pro butik.
Man kan välja olika typer av hantering vid returorder:
För frakt från webbshop till kund kan man välja:
För returfrakt från kund till webbshop kan man välja:
När man godkänner så sätts ’nettofrakten’ i orderhuvudet och hanteringen till Klarna bli rätt.
Vid en retur behöver man kunna styra frakthanteringen:
Det kan ju handla om reklamationer m.m.
Ett sätt att hantera detta på ett tydligt sätt är följande:
När man gör returordern (’kreditering’) så väljer man följande hantering för frakt:
Klicka på ’Godkänn’.
Använd sedan funktionen ’Lägg till’:
Hantera returfrakt (lägg till returfrakt, för att minska återbetalningen):
Om kunden skall krediteras frakten från webbshopen, anges ett minusbelopp:
I detta fall så tar frakterna ut varandra:
Om en kund beställer flera olika skor, och någon av dessa av någon anledningen inte kan levereras till kunden, så gör man enligt följande:
Följande fråga visas:
Svara ’Ja’, och en krediteringsrad läggs till:
Godkänn därefter order (’utleverans’):
Der bästa sättet är att göra en retier i kassan, och lämna ett tillgodokvitto till kunden. Kunden betalar sin faktura till Klarna, enligt de villkor som dom valt.
Man skall inte lämna ut kontanter eller sätta in returbelopp på kort, då detta kan användas av kund för att 'lån pengar' från Klarna.
När man mottagit returen i butik så godkänner man kundens order, och godkänner även denna till Klarna. Returen som görs i kassan justerat lagret.
Ett alternativ är att göra en retur på samma sätt som man gör om kunden skickar tillbaka varan, dock utan returfrakt. Men då har kunden inte möjlighet att kunna handla/byta i butiken utan betala på nytt.