1. Hem
  2. Artiklar
  3. Webbshop
  4. Marknadsföring
  5. Google Shopping Feed
  •  2022-05-10
  • Juri Salminen

För att kunna marknadsföra dina artiklar i webbshopen via Google Merchant Center måste du tala om för Google vilka artiklar du har i webbshopen och det gör du enklast via ett produktflöde (Google Shopping Feed). 

Google Shopping Feeden nås direkt via din webbshop under adressen https://exempel.se/google-shopping-feed/

Byt ut "exempel.se" mot din domän.

När du ska lägga till ett produktflöde i Google Merchant Center, välj alternativet schemalagd hämtning (schedueld fetch).

Hur ofta du vill hämta produktflödet är upp till dig, men en gång om dagen brukar vara fullt tillräckligt.

Som "File URL" anger du https://exempel.se/google-shopping-feed enligt ovanstående exempel, men du byter ut exempel.se mot din egna domän.

Ovanstående exempel returnerar alla artiklar i webbshopen som finns i lager och som är markerade för visning, men du kan även skapa produktflöden för specifika kategorier. Exempelvis kan du skapa ett produktflöde som endast returnerar artiklar som tillhör kategorien "Tofflor" genom att ange parametern "?categories=tofflor" i slutet av URL'en. Enligt ovanstående exempel skulle URL'en för att endast hämta artiklar som tillhör kategorin "Tofflor" se ut enligt följande:

https://exempel.se/google-shopping-feed?categories=tofflor

Du kan ange en kommaseparerad lista med kategorier, så för att returnera alla artiklar som tillhör kategorierna "Tofflor" eller "Gummistövlar" anger du följande URL:

https://exempel.se/google-shopping-feed?categories=tofflor,gummistövlar

Namnet på kategorin måste stämma överens med menytiteln på kategorin i webbshopen.

Produktflödet lägger du till i Google Merchant Center.